allarrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upcalendarcategorychevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-updatadatededoidownloaddurationenenvelopeeventfacebook-altfacebookfilterforwardhamburgerhuinfoinstagramlinkmailmediaMTMTorcidpausepeoplepersonphone-callphonepinterestplay-circleplaypostpublicationquoteresearchrewindsearchsettingssharespotifystoptagstiktokuservolume-mutevolumeyoutube

Konferenciafelhívás: Tendenciák a divatkutatásban II. – A divat mediális közegei és társadalmi kontextusai

Konferenciafelhívás: Tendenciák a divatkutatásban II. – A divat mediális közegei és társadalmi kontextusai

 


Időpont: 2025. május 9–10. (péntek–szombat)

A konferencia helyszíne: MTA Pécsi Akadémiai Bizottság székháza (Jurisics Miklós u. 44.)


 

Szervező intézmények:  

PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék,

PTE KPVK Alkalmazott Művészetek Tanszék,

MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet,

MTA Pécsi Akadémiai Bizottság Irodalomelméleti Munkabizottság,

MTA Pécsi Akadémiai Bizottság Kommunikáció- és Médiatudományi Munkabizottság

A konferencia a divat- és viselettörténet mediális megjelenéseivel, reprezentációival, a divat és a média szerteágazó kapcsolatrendszerének összefüggéseivel, a divattal mint véleményformáló közeggel, dinamikus rendszerrel, illetve annak globális és lokális aspektusaival foglalkozik a bölcsészet- és társadalomtudományok diskurzusában. Olyan előadásokat várunk, amelyek a divat társadalmi, kulturális, történelmi, művelődéstudományi és esztétikai aspektusait mutatják be. A konferencia a fenti témák köré csoportosítva tervezi feltérképezni a magyar divatkutatás trendjeit, válaszkísérleteit.

A rendezvényre az alábbi témakörökben várunk egyéni kutatásokat és esettanulmányokat bemutató, valamint elméleti és módszertani kérdésekre fókuszáló előadásokat:

  • divatmédiumok (a divatsajtótól a divatfilmekig),
  • a divat és a közösségi média lehetséges kapcsolódási pontjai,
  • a divat megjelenési formái a populáris médiakultúrában,
  • a divat szociológiája és antropológiája: kortárs és történeti metszetek,
  • a divat társadalmi szerepe (pl. divatközösségek, identitáskonstrukciók, aktivizmus),
  • a divat mint kultúra (a ruha mint kódrendszer, az öltözet vallási, etnikai, lokális aspektusai),
  • a viselettörténet hazai és nemzetközi vonatkozásai,
  • a divat művelődéstörténeti szerepe és vonatkozásai,
  • a digitális divat és etikai kérdései,
  • a divat közgazdaságtani vonatkozásai,
  • divatjog, szerzői jogok,
  • a divatkiállítás mint a társadalmi edukáció terepe,
  • a divatbemutató és a divatperformansz közegei,
  • magyar divat és fenntarthatóság,
  • divatföldrajz, divat-geopolitika, a divat populáris és média-geopolitikája,
  • medialitás és dekonstrukció a divatban.

Kérjük, a témakiíráshoz kapcsolódó, a felvetett megközelítésekre reflektáló előadásának 150–200 szavas összefoglalóját a maksa-egri.petra@pte.hu címre szíveskedjék elektronikus úton elküldeni legkésőbb 2025. március 2-ig. Kérjük, hogy az összefoglaló az előadó neve és az előadás címe mellett tartalmazza a szerző elérhetőségét is. A konferencia végleges programját a beérkezett javaslatokból állítják össze a szervezők.

A konferenciára regisztrációs díj nincs.

A konferencia helyszíne: MTA Pécsi Akadémiai Bizottság székháza (Jurisics Miklós u. 44.) A konferencia kizárólag jelenléti, online részvételre nincs lehetőség.

A beérkezett absztraktok elbírálásáról március 31-ig értesítjük az előadókat.

 

Az esemény szervezői:

Egri Petra PhD,

a PTE Alkalmazott Művészetek Tanszék vezetője,

a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet állandó tudományos munkatársa

 

Maksa Gyula, dr. habil.,

a PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék docense

 

Tamás Ildikó PhD,

a HUN-REN BTK Néprajztudományi Intézetének tudományos főmunkatársa