allarrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upcalendarcategorychevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-updatadatededoidownloaddurationenenvelopeeventfacebook-altfacebookfilterforwardhamburgerhuinfoinstagramlinkmailmediaMTMTorcidpausepeoplepersonphone-callphonepinterestplay-circleplaypostpublicationquoteresearchrewindsearchsettingssharespotifystoptagstiktokuservolume-mutevolumeyoutube

V. Művészettel nevelés műhelykonferencia – A művészet ereje, avagy mitől lesz a gyermeked boldogabb?

Rendezvény időpontja:

 

A 2025. november 6-i műhelykonferencián az érdeklődők négy módszertani kisfilmet tekinthetnek meg a zeneművészet, a múzeumpedagógia, a művészettörténet, az épített környezeti nevelés és az animációk világából. A rendezvény további részében a neurobiológia, a művészetpedagógia, a képzőművészet, valamint a hétköznapi és a tudományos pedagógiai elméletek területéről hangzanak el előadások. A program kerekasztal-beszélgetéssel zárul.

A bemutatkozó kisfilmek és az előadások élményszerűen, a jó gyakorlatokat középpontba helyezve kívánnak hozzájárulni ahhoz, hogy a magyar közoktatásban a közeljövőben olyan struktúraváltás történjen, amelynek köszönhetően a művészetekkel való rendszeres, napi találkozás, és a művészi önkifejezés minden gyermek és fiatal életének természetes részévé váljon.

Program

14.00–14.30 Regisztráció

14.30–15.50 Szakmai „szelfi” – Módszertani kisfilmek bemutatója

Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület – „A zene Mindenkié!” Kodály Zoltán (1882-1967)

Kodály Zoltán zenepedagógiai öröksége, valamint napjaink természet- és társadalomtudományi vizsgálati eredményei egyértelműen bizonyítják, hogy a gyermekek számára meghatározó és életre szóló jelentőségű a művészeti tevékenységekben való aktív részvétel.

A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület a kodályi zenepedagógiára, továbbá a XXI. század társadalmi, gazdasági és technikai kihívásaira is választ keresve dolgozta ki integrált művészetpedagógiai programját, amely innovatív módon, differenciáltan nyújt segítséget a különböző korosztályú gyermekek neveléséhez és oktatásához:

  • az átlagos képességűek kibontakoztatásához,
  • a hátrányos szocio-kulturális környezetből érkezők felzárkóztatásához,
  • a fogyatékossággal élők társadalmi beilleszkedéséhez,
  • valamint a kiemelkedő képességű tanulók tehetséggondozásához.

Mindezzel az UNESCO alapokmányában foglalt célok megvalósítását, a nevelésügy, a kultúra és a tudomány szimbiózisát is szolgálja.

Képező Galéria – Művészettel nevelés a KÉPEZŐben

A KÉPEZŐ Oktatási Program lényege, hogy a képzőművészetet eszközként vonják be az oktatásba. A vizualitás ugyanis az egyik leghasznosabb ismeretátadó és -rögzítő eszköz. A kulcsszó az élmény, amit élménypedagógiai eszközökkel biztosítanak, a cél az oktatás színesítése és hatékonyságának növelése. A képzőművészet egy új perspektívát nyújt a gyerekeknek, amellyel kiszakadhatnak a hagyományos pedagógiai módszerek világából, így a játék és a saját tapasztalás élményével kerülhetnek közelebb az új ismeretek elsajátításához és a művészeti alkotások megismeréséhez. A saját kidolgozású, kompetenciafejlesztő és interdiszciplináris megközelítésű módszerekkel tartott képzőművészet- és élményalapú foglalkozások témái kapcsolódnak a Nemzeti alaptantervhez is. Egy képzőművészeti alkotás kapcsán nagyon sok tudományterülettel lehet kapcsolatba kerülni, nagyon sokféle megközelítésre ad lehetőséget. Segít a gyerekeknek meglátni a találkozási pontokat és megérteni az összefüggéseket, a már meglévő tudásanyagukat rendszerezni, és hozzájárul a komplex látásmód kialakulásához.

KultúrAktív Egyesület – Szerethetővé formált helyek

A kultúrAktív Egyesület épített környezeti neveléssel foglalkozó civil szervezet. A bemutatkozó vetítés négy kisfilmből áll, amelyek a szervezet tevékenységének egy-egy területéről szólnak.  Gyerekeknek szóló városismereti könyveket készít budapesti kerületekről és más városokról (pl. Pécs, Eger, Brassó). Az egyesület gyerekfoglalkozásokat tart, városi témájú társasjátékokat fejleszt és közösségi tervezéssel is foglalkozik.

A Vizes Város Budapest projektben kortárs művészekkel dolgoztak együtt. Fókuszban a városi vizek voltak, a kortárs művészektől izgalmas alkotótechnikákat tanulhattak meg a gyerekek. A Participécs egy közösségi fejlesztésű társasjáték, amelyet középiskolás diákok dolgoztak ki. Pécs város áll a középpontjában, ahol kisebb beavatkozásokat lehet kooperatív módon tenni. Az Alakítsd az iskolád, Veszprém! a közösségi tervezésről szól. Veszprémben két intézmény diákjaival dolgozott az egyesület azon, hogy az iskolák udvara élhetőbb legyen a diákok számára. A Gyerekbarát Vác programban a gyerekek városi természetélményével foglalkozott az egyesület. Egy váci erdőben hoztak létre a gyerekek bevonásával különböző akciókat, eseményeket, amellyel az Alsó-Törökhegyi erdő rákerült a családok mentális térképére.

Borka Világa – Tradicionális értékek varázsruhában

A „Borka világa” megalkotója Gurmai Beáta forgatókönyvíró, rendező, mesekönyvszerző.

„A legjobb generációs rajzfilm-sorozat”, a Borka és a varázsruha a családok számára az elmúlt évtizedben referencia és mérték lett a gyerekneveléshez, és egyben inspiráció a családi történetek felidézéséhez, beszélgetésekhez. Vizuális és zenei világa, tudatosan régimódi történetmesélése, nyugodt tempója, múltidéző emlékjelenetei okán amolyan igazi közös filmélmény, összekötő kapocs lett több generáció számára. Borka világát a rajzfilm mellett mesekönyvek, családi napló, családfa, dalos adventi naptár, generációs Borka fotózás, óvodai és otthon varázsruha program, relaxáció, születős mese és népviseletes öltöztető játék teszik teljessé.

Az alábbiakat szülők mondták Borkáról:

„Ha az évezred gyerekvilágának szereplőit nézem, akkor azon nagyon kevesek közé tartoztok, akik nem elvesznek, hanem adnak. Álltok az időben, e sorozat minden epizódjában átragyog a jövőn a múlt. Fogalmam sincs, kik vagytok, de tiszta szívű, őszinte emberek lehettek. Köszönöm a kislányom nevében”. Balázs

„Minden gyereknek és felnőttnek felírnám receptre”. Attila

15.50–16.20 Kávészünet

16.20–18.10 Mitől lesz a gyermeked boldogabb?

Művészettel az agy egészségéért | Vidnyánszky Zoltán neurobiológus, agykutató, a HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ igazgatója

Az agy élethosszon át tartó egészségének megalapozása fontos fejlődési gyökerekkel bír. Az egészséges agyi fejlődés hosszan tartó, komplex folyamat, amelyet genetikai, környezeti és epigenetikai tényezők kölcsönhatása alakít. Genetikai állományunk hajlamosíthat vagy ellenállóvá tehet fejlődési zavarokkal szemben. Erre épülnek rá az életmódbeli és környezeti hatások. E hatások már a fogantatás előtt (szülői életmód) elkezdődnek, és kritikusak a méhen belüli, posztnatális, gyermek- és serdülőkorban. Ilyen a fizikai és szellemi aktivitás, és a szociális környezet. E tényezők kölcsönhatása módosítja a génkifejeződést, főleg az agyfejlődés „szenzitív periódusaiban”. Ekkor az idegrendszer plaszticitása magas, így a környezeti ingerek formáló erővel bírnak. A művészetek és kreatív tevékenységek kiemelt szerepet játszanak az agyi fejlődés támogatásában, a kognitív funkciók erősítésében és az egyéni neurokognitív kapacitás kibontakoztatásában.

Az alkotói mentalitás  | Farkas Ádám szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja

A művészettel nevelés – tudományos nyelvezetben: a „művészet általi nevelés” gyökereit a népművészetben és a folklórban találjuk.

Hogy ezt a titokzatos, a tudatunk peremén öröklődő, egyszerre testi és szellemi fejlesztést megértsük, megismerjük, érdemes a nagy elődök és a jelenleg is működő műhelyek tapasztalatait összefogni és elérhetővé tenni.  A „Művészettel nevelés”, mint fogalom, a jelenlegi ismereteink szerint, csak a XX. század első felében kezdett megjelenni Kodály Zoltán pedagógiai munkássága nyomán.  A népművészet, mint forrás.  Az utóbbi évtizedek két súlyos ténnyel erősítik a Művészettel Nevelés mozgalmat: az első a tudományos megalapozottság, a második, ami az interneten, a közösségi médiákon, a mobiltelefonon áradó, a kiskorúak és a kamaszok természetes kapcsolatait, kötődéseit romboló folyamat. Az ősi tudásfelvétel, és a mai művészet ágak kapcsolata. Digitalizálható-e a művészettel nevelés? A művészettel nevelés és az „alkotói gesztus”. Egy mondattal az a cél, hogy az alkotói mentalitás elsajátításával a gyermekek teljes értékű, a választott munkájukat szerető, együttműködésre képes, boldog felnőttekké váljanak.

A vizuális kultúra oktatás rövid története és aktuális irányai, lehetőségei | Klima Gábor, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tanárképző Tanszék egyetemi tanársegédje

Előadásom első szakaszában röviden áttekintem a vizuális nevelés és a művészetpedagógia történetét a kezdetektől napjainkig.  Nem egyértelműen meghatározható, hogy mit és milyen módon kell belefoglalnunk a történeti kontextusba. Az általam alkalmazott keretezés a személyes narratívámon alapszik, amely felépítésének szempontjaira is kitérek az előadás bevezetésében. A vizuális nevelés vagy a művészetpedagógia története nem mondható el egyféleképpen, több olvasata is lehetséges. A rövid történeti áttekintés után rátérek a művészetpedagógia jelenlegi helyzetének és trendjeinek bemutatására. Ehhez segítségül az InSEA konferenciáinak absztraktjait és előadásait hívom. Ezek főbb irányai és témái olyan tendenciákat jeleznek, amelyek alapján bizonyos hangsúlyok megállapíthatóak. Az előadás záró szakaszában a történeti és kurrens tendenciák tanulságait megfontolva lehetséges irányokat vázolok fel. Ezek a trendek és irányok az oktatás és nevelés, vagyis a mindent magába foglaló pedagógia szempontjából is relevánsak. Az intézményi keretek között megvalósuló vizuális nevelés nem választható külön ugyanis az oktatás, mint társadalmi alrendszer egészétől.

„Az élet színpadán” – Érzelmi nevelés a Waldorf-iskolában a művészet eszközeivel | Mesterházy Mária, a FÉSZEK Waldorf Gimnázium és az ELTE BGGYK Waldorf-osztálytanító szakirányú továbbképzés tanára

Az iskolai stressz gyakran kapcsolódik a kötelező szereplésekhez, feleltetéshez, ami egy életre meghatározhatja nyilvános megszólalásaink minőségét. Ehelyett hogyan válhat motiválóvá az érdeklődés a feladat iránt, a tisztelet tanárunk iránt, a társainkhoz fűződő szeretet, az átélt öröm és a büszkeség?

A Waldorf-iskolák tantervének 1–12. osztályig része a komplex művészeti nevelés, amely alátámasztja a tananyagot. A művészi mozgással összekapcsolt memoriterek első osztálytól a mindennapi tanulás részét képezik. A gyermekek megszokják, hogy színpadra állnak az évkörhöz kapcsolódó ünnepek alkalmával, megmutatják tudásukat. A szereplés öröme összekötődik a közösségi élménnyel.

A művészeti nevelés folyamatában a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelően alakulnak a gyakorlatok, növekszenek a kihívások. Fokozatosan épülnek fel azok a képességek, amelyeket a beszéd, a dráma és a színpadi jelenlét fejleszt: magabiztosság, kapcsolattartás, érzelmi kompetenciák.

Mire jó az „A” a STEAMben? – design thinking és művészet a biológiatanításban | Berkó Regina, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola PhD hallgatója

A PISA 2022 kreatív gondolkodás teszteredményei rávilágítanak, hogy a tanulók számára komoly kihívást jelent, hogy tudásukat új helyzetekben is alkalmazni tudják. Azok az országok viszont, amelyeknek a tantervében magas óraszámban szerepelnek művészeti tárgyak, általánosságban jobban teljesítettek a felmérésen. Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet támogatásával indított Fejlesztő művészet, fejlődő művészetpedagógia kutatási program keretében ezért a vizuális kommunikáció eszközeinek beemelésével kíséreltük meg a tanulók kreatív problémamegoldását fejleszteni. A pilot kutatás során 15–17 éves tanulók a biológiai témájú projektfeladatokat a design thinking 5+1 lépésén keresztül oldották meg, amelynek során tervrajzokat készítettek, és prototípusokat modelleztek. Az intervenciók előtt és után felmértük a tanulók vizuális kreativitását, míg a kreatív folyamatot és produktumot portfólióalapú értékeléssel vizsgáltuk. A projekt végén a tanulók önmagukat is értékelték. Előadásomban ismertetem a két pilotvizsgálat eredményeit, az azokból levont tanulságokat, és felvázolom a fejlesztőprogram további fejlesztési lehetőségeit.

Kerekasztal–beszélgetés az előadókkal és a közönséggel
Moderátor: Csáji László Koppány, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet igazgatója

 

A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Jelentkezni 2025. november 4. napjáig lehet.